Before we continue...
Would you like to switch to the international version?
Before we continue...
Would you like to switch to the international version?
Het aantal pendelaars neemt gestaag toe. Vooral de grote steden en agglomeraties hebben last van het groeiende spitsverkeer. De CO2-uitstoot is bijzonder hoog in de kortere binnenstedelijke routes. Over een afstand van 10 kilometer wordt gemiddeld 310 ton CO2 per jaar per auto uitgestoten. De huidige schattingen gaan ervan uit dat we in totaal 55 miljard autokilometers per jaar gemakkelijk kunnen vervangen door de fiets - een enorm besparingspotentieel voor het klimaat en de luchtkwaliteit.
Kopenhagen is waarschijnlijk een van de bekendste fietssteden. Dat de fiets hier meer dan 27 procent van het verkeer voor zijn rekening neemt, is vooral te danken aan de goed ontwikkelde fietsinfrastructuur. De metropool bespaart zo ongeveer 90.000 ton CO2 per jaar. Zelfs in Duitsland, waar de fiets momenteel slechts 11 procent van alle transportmiddelen voor zijn rekening neemt, is er een groot potentieel om de belasting van het milieu door het dagelijks fietsen te verminderen - en dit gaat veel verder dan pure CO2-besparing:
Elektrisch ondersteunde fietsen worden soms bekritiseerd als niet-ecologisch. Maar natuurlijk liggen ze ver onder het energieverbruik van een auto, zodat een omschakeling zeker merkbaar is. Om de accu voor de elektrische aandrijving zo milieuvriendelijk mogelijk op te laden, is de overstap naar een eco-elektriciteitsleverancier de beste stap. Als u zonnecellen op uw dak heeft, kunt u uw fietsaccu direct met zonne-energie opladen. Af en toe zijn er zelfs al openbare zonne-tankstations voor e-bikes.
We kunnen het milieu alleen maar helpen als veel mensen overstappen op de fiets. Vooral op de kortere routes om in Duitsland zou het aantal fietsers kunnen verdubbelen. De motivatie van het individu is hiervoor doorslaggevend. Er zijn vele redenen voor de verandering, want als e-bike pendelaar bescherm je niet alleen het milieu, maar doe je ook veel voor jezelf en je eigen welzijn:
Elk vervoermiddel kost geld - en dat op zeer verschillende niveaus. De gebruiker moet betalen voor de aankoop en de lopende exploitatiekosten. Een directe vergelijking laat zien hoe de persoonlijke kosten verschillen tussen het woon-werkverkeer met de fiets en het woon-werkverkeer met de auto:
Vooraleer er kan worden bespaard, komt natuurlijk eerst de investering. Maar het is het in meerdere opzichten de moeite waard: fietsen met elektrische aandrijving maakt u gelukkiger, bevordert de gezondheid en zorgt voor een stressvrije reis van en naar het werk!
Aanschaffingskosten afhankelijk van het type en de prestaties van de fiets vanaf 1.490 euro. |
|
Kosten voor installatie 75 à 150 euro |
|
Kosten in rekening brengen voor een 300 Wh accu ongeveer 0,3 kWh dat is ca. 9 cent (indicatieve prijs groene stroom 28,95 cent per kWh) voor 45 - 105 kilometer. |
|
Laadkosten voor een 500 Wh batterij |
Ongeveer 0,5 kWH oftewel 15 cent (indicatieve prijs groene stroom 28,95 cent per kWh) voor 69 - 160 kilometer. |
Veiligheidshelm ongeveer 50 euro |
|
Weerbestendige kleding (wind-/regenjack, handschoenen, regenbroek) |
Ongeveer 150 euro |
Regenbestendige zadeltassen: ongeveer 80 euro |
|
Hoogwaardig slot ongeveer 50 euro |